Zigenska rumänska romer. Sverige 2015

Vi är alla europeer men det verkar som många glömt av detta. Hur kan vi hjälpa alla dessa fattiga zigenska rumänska romer som kommer hit och sitter och tigger utanför våra butiker. Jag kan inte själv svara på frågan men hoppas ni kan det. Mitt förslag är att vi i våra olika studieförbund ordnar studiecirklar där vi tillsammans finner lösningar till självhjälp för dessa fattiga europeer som inte får den hjälp de behöver i sina egna länder. Vi kan i cirkelform ta reda på mer om varför de är här. Vi kan se var ”våra” tiggare där vi bor vart de tar vägen efter sina tiggarpass. Vi kan skaffa tolkar så vi kan få en dialog. Vad kan vi göra för att hjälpa er på bästa sätt. Jag tror inte den där tian jag ger hjälper särskilt långt. Det går så mycket olika rykten om att bl a att de inte har möjligheter att åka tillbaka innan de har tiggt ihop tillräckligt. Att de ser detta som ett arbete att tigga i Sverige. De måste åka till Sverige och tigga i omgångar för att klara livhanken i Rumänien. Detta är ju fruktansvärt. Vi måste ju kunna hjälpa dessa människor så att de stannar i sina egna länder och bygger upp sitt levebröd där och det tror jag man kan göra om vi alla hjälps åt och någonstans måste vi börja det går inte att blunda längre. I Stockholm när jag var där senast så betedde sig dessa som hungriga gråsparvar och plockade av kunder maten de lämnade. Sverige år 2015.

Kommentera

